Czym jest anemia? Jak ją wykryć? Jakie są sposoby leczenia? A może można jej uniknąć?

 

Okres ciąży zwiększa zapotrzebowanie organizmu kobiety na wiele mikro- i makroelementów pozyskiwanych z diety. Związane jest to m.in. z przekazywaniem do płodu niezbędnych składników dla jego prawidłowego wzrostu i rozwoju.

Zmiany zachodzące w organizmie ciężarnej pod wpływem wzrostu progesteronu ograniczają przyswajalność ich z pożywieniem. Ponadto już w I trymestrze ciąży następuje znaczne zwiększenie objętości osocza krwi krążącej w porównaniu do ilości masy erytrocytarnej.

Wszystkie te przemiany mogą doprowadzić do niedokrwistości ciężarnych zwanej powszechnie anemią. Jest to często spotykane schorzenie, które ma ogromny wpływ na rozwój ciąży i funkcjonowanie organizmu kobiety.

Jakie objawy mogą świadczyć o niedoborze żelaza?

 

❌ uczucie zmęczenia

❌ bóle głowy

❌ obniżenie tolerancji na wysiłek fizyczny

❌ podwyższona akcja serca (tętno)

❌ bladość

 

Niedokrwistość ciążowa jest jednym z czynników ryzyka poronienia, porodu przedwczesnego oraz wewnątrzmacicznego zahamowania wzrostu płodu.

 

Kiedy można mówić o anemii?

 

Rekomendacje PTG i normy wg WHO określają niedokrwistość z niedoboru żelaza, gdy wartość hemoglobiny wynosi poniżej 11mg%.

 

Kiedy i na jakiej podstawie diagnozuje się anemię?

Zalecane jest już w momencie planowania ciąży wykonać niezbędne badanie, które określają w jakim stanie zdrowotnym jest kobieta, aby w razie niedoborów odpowiednio przygotować się na okres ciąży.

Natomiast na pierwszej wizycie, gdzie lekarz ginekolog potwierdzi już ciążę, zleci on także szereg badań do wykonania. Najważniejszym z nich w kontekście wykrycia niedokrwistości będzie badanie morfologiczne krwi, które będzie cyklicznie powtarzane w celu kontroli.

Istotnym badaniem jest również ocenienie poziomu ferrytyny, czyli określenie zapasu żelaza w organizmie. Na tej podstawie lekarz prowadzący ciążę, bądź położna będą w stanie ocenić możliwość wystąpienia anemii w ciąży.

 

Co zrobić, aby zapobiec anemii?

 

Prawidłowy sposób odżywiania, nastawiony na pozyskiwanie żelaza z diety, będzie odpowiednią profilaktyką niedoborów tego pierwiastka w naszym organizmie. Bogate w żelazo produkty to:

✔️ mięso, szczególnie wołowe, drobiowe (należy pamiętać, aby nie było surowe)

✔️produkty pełnoziarniste

✔️ tofu

✔️żółtko jaja

✔️ nasiona

✔️orzechy

✔️natka pietruszki

 

Na szczególną uwagę zasługuje zakwas z buraka, który wspomaga podwyższenie poziomu żelaza we krwi, bogaty jest on w kwas foliowy oraz wpływa na kondycję skóry, odporność i pracę jelit. Można spożywać gotowy, kupiony produkt, jednak ja osobiście zachęcam do wykonania swojego zakwasu w domu 😊

Zgodnie z zalecenia WHO można do diety dołączyć suplementację żelazem w dawce 30-60 mg, jednak należy tutaj wspomnieć o skutku ubocznym w przyjmowaniu preparatów z żelazem jakim są zaparcia.

Co zrobić w momencie nieprawidłowych wyników?

 

Jeżeli na podstawie wykonanych badań stwierdzona zostanie niedokrwistość wynikająca z niedoborów żelaza, należy jak najszybciej wdrożyć plan leczenia. Niestety w tym momencie sama dieta bogata w ten pierwiastek nie będzie wystarczająca. Konieczne będzie sięgnięcie po preparaty z żelazem w dawce od 60-120 mg w zależności od stopnia niedoboru. Dokładną dawkę i długość przyjmowania preparatów powinien określić lekarz.

 

artykuł opracowała: Aleksandra Skowrońska, położna Certyfikowana Doradczyni Laktacyjna

 

Podobał Ci się nasz artykuł? Zapraszamy na naszego Instagrama KLIK oraz Facebooka KLIK gdzie codziennie dzielimy się z Wami wiedzą i naszym doświadczeniem – jako mamy i jako położne ❤