Okres ciąży to cudowny okres oczekiwania na dziecko, jednak często wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami, które mogą sprawić, że kobieta nie czuje się komfortowo. Jedną z nich jest zgaga🔥, która może pojawić się już na wczesnym etapie ciąży, a wraz z kolejnymi trymestrami przybierać na sile. 

 

Jaki jest powód tej uciążliwej dolegliwości? 🥵

 

Powodów jest kilka. Jednym z nich są zmiany hormonalne, które zachodzą w organizmie kobiety. Mowa tutaj o progesteronie i relaksynie. To właśnie wzrost poziomu tych hormonów, jest odpowiedzialny za rozluźnienie mięśni gładkich m.in. przewodu pokarmowego, co w konsekwencji może wiązać się z cofaniem się treści żołądkowej do przełyku. Kolejnym powodem jest rosnąca wraz rozwijającą się ciążą, macica, która powoduje ucisk na żołądek i jelita ciężarnej. 🤰

 

Ponadto objawy takie jak:

👉 uczucie pieczenia, palenia w gardle i przełyku

👉 ból zamostkowy, nasilające się przy pochylaniu, dźwiganiu

👉 obecność kwaśno-gorzkiego posmaku w ustach

👉 uporczywa czkawka

👉 częste odbijanie

mogą nasilać się w ciąży przy nieodpowiedniej diecie, szczególnie bogatej w tłuszcze, ostre przyprawy, napoje gazowane oraz słodycze.❌

 

Więc, jak sobie z nią radzić?💁‍♀️

 

Kluczowym sposobem na złagodzenie objawów zgagi jest odpowiednia dieta. Nie wpłynie ona na pozbycie się nieprzyjemnych dolegliwości, jednak może w znacznym stopniu je zminimalizować. 

 

Czego powinnaś unikać mając zgagę? 

pikantnych, ostrych przypraw🌶

tłustych, ciężkostrawnych produktów🍟🌭🍳🥓🍔

❌ napojów gazowanych

❌ owoców cytrusowych🍊🍋, a także kwaśnych jabłek🍎, które zawierają kwasy nasilające objawy

❌ produkty zawierające kofeinę☕ (kawa, mocna herbata, cola, czekolada), która rozluźnia mięśnie żołądka

❌ surowy czosnek🧄, cebula🧅🧄 powodujące zwiększanie się kwasów żołądkowych (zalecana jest obróbka termiczna)

 

Co może Ci pomóc?😩

 

Pomocne mogą być domowe sposoby wpływające na neutralizację kwasów żołądkowych m.in.:

✅ świeże soki o odczynie zasadowym (z buraka🌰, ogórka🥒, marchwi🥕)

migdały

✅ napar z imbiru

banany🍌

✅ woda kokosowa🥥

✅ produkty mleczne (kefir, maślanka, mleko)🥛

 Dodatkowo wypijanie małymi łykami wody 💦 przez cały dzień wpłynie na nawodnienie organizmu, a także złagodzi objawy zgagi. Warto również sięgnąć po siemię lniane, a dokładniej po przygotowany z niego “kisiel”, który będzie tworzył na ścianie przełyku warstwę chroniącą przed działaniem kwasu solnego z żołądka.

 

Styl życia

 

Jednak sama dieta to nie wszystko. Warto wprowadzić w życie kilka nawyków, które dodatkowo zminimalizują nieprzyjemne dolegliwości.

Zadbaj aby:

 

👉 porcje jedzenia były małe

👉 spożywać posiłki często i regularnie, bez pośpiechu 

👉 wystrzegać się jedzenia na krótko przed snem😴

👉 po posiłku przyjąć pozycję siedzącej lub półsiedzącej (unikamy kładzenia się po zjedzeniu)

👉 unikać noszenia obcisłej odzieży, szczególnie w okolicy brzucha, pasa.

 

Jeżeli objawy nasilają się w nocy, najlepiej śpij w pozycji z głową uniesioną powyżej żołądka. Ulgę może również przynieść ułożenie się na lewym boku.

 

Środki farmakologiczne

 

Jeżeli w całym postępowaniu i po zastosowaniu domowych sposobów objawy nadal są uciążliwe, możliwe że konieczne będzie sięgnięcie po środki farmakologiczne. Zazwyczaj wprowadza się leki, które mają za zadanie zobojętnić kwas solny z żołądka (pastylki do ssania, płyny).

Pamiętaj jednak, że nie jest wskazane przyjmowanie leków na własną rękę. Warto skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym🧑‍⚕️👩‍⚕️, który po przeprowadzonym wywiadzie dobierze odpowiednie dla ciebie leki i dawkowanie. 

 

Masz pytania, jakieś dolegliwości Cię niepokoją? Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zawrócić się do nas o poradę – zarówno stacjonarnie w Gdańsku czy Gdyni, jak i online! Nasze położne są po to, aby kompleksowo wspierać kobiety zarówno w trakcie ciąży, jak i podczas całego macierzyństwa ❤

 

artykuł opracowała położna – Aleksandra Skowrońska

 

Podobał Ci się nasz artykuł? Zapraszamy na naszego Instagrama KLIK oraz Facebooka KLIK gdzie codziennie dzielimy się z Wami wiedzą i naszym doświadczeniem – jako mamy i jako położne ❤